Na začátku prosince Ministerstvo práce a sociálních věcí představilo nový projekt, jehož cílem je výrazně zjednodušit administrativu firmám. Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů (JMHZ) by mělo nahradit desítky různých formulářů.
Projekt jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů je společnou iniciativou několika institucí – Ministerstva práce a sociálních věcí, České správy sociálního zabezpečení, Úřadu práce, Finanční správy České republiky a Českého statistického úřadu. Tento projekt má dopad na různé oblasti státní správy a přináší zásadní změny především pro zaměstnavatele. Ti v současnosti musí pravidelně odesílat až 25 různých měsíčních hlášení na více úřadů. Komplikací jsou i různé termíny a duplicitní zasílání stejných informací. Tento stav by mělo jednotné hlášení zásadně zjednodušit.
JMHZ má ambici usnadnit i život zaměstnancům. Výhodou pro ně bude možnost předvyplnění daňového přiznání ze strany Finanční správy a skutečnost, že ostatní úřady budou mít k dispozici údaje pro jejich žádosti, například o podporu v nezaměstnanosti nebo dávky státní sociální podpory. Celkově by jednotné hlášení mělo zjednodušit komunikaci mezi státem a firmami a zvýšit právní jistotu při plnění vykazovacích povinností.
Jednotné hlášení bude možné podávat pouze elektronicky a data budou zpracovávána automatizovaně. Již nyní komunikuje se státní správou plně elektronicky přibližně 300 tisíc zaměstnavatelů, což představuje asi 90 % všech firem. Přibližně 20 % z nich však bude muset upravit své mzdové a personální informační systémy. Ti, kteří úpravy neprovedou – typicky malí zaměstnavatelé – budou moci využít online formulář na portálu MPSV, který nepřináší žádné dodatečné náklady.
Související legislativa byla začátkem prosince odeslána do meziresortního připomínkového řízení. Pilotní testovací fáze je naplánována na červenec 2025. Jednotné měsíční hlášení by mělo být zavedeno od ledna 2026.