Novela přináší zavedení kategorizace účetních jednotek a konsolidačních skupin. Zákon by tak měl rozlišovat kategorie na mikro účetní jednotku, malou účetní jednotku, střední účetní jednotku a velkou účetní jednotku. Obdobně to bude i u konsolidačních skupin, tedy skupiny podniků ovládaných jedním vlastníkem. Malým a mikro jednotkám by měla změna zákona ulevit od administrativní zátěže.
Například mikro jednotkou bude taková organizace, která nepřekročí alespoň dva z těchto limitů: Majetek nejvýše devět milionů, čistý roční obrat nejvýše 18 milionů a počet zaměstnanců za účetní období nejvýše deset lidí.
Součástí návrhu je i nová úprava režimu jednoduchého účetnictví a možnost jeho použití určenými účetními jednotkami při splnění stanovených podmínek. Týká se to neziskových organizací, například spolků, které vykonávají převážně společensky prospěšnou činnost a pro které by bylo vedení podvojného účetnictví náročně a nákladné.
Předloha zavádí i povinnost sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách vládám. Podle důvodové zprávy budou tuto zprávu sestavovat velké účetní jednotky a subjekty veřejného zájmu především z důvodu větší transparentnosti plateb odváděných vládám. Půjde o účetní jednotky, které působí v těžebním průmyslu nebo v odvětví těžby dřeva v původních lesích.
Zatímco evropská směrnice navrhuje změnit účetní terminologii a místo dosavadní účetní závěrky používat "finanční výkaz" nebo místo výroční zprávy zavést "zprávu vedení společnosti", vláda se rozhodla tyto pojmy ponechat. Podle důvodové zprávy nepovažuje změnu terminologie za vhodnou. Navíc by se tyto změny pojmů musely promítnout i do řady jiných zákonů.
Novela rovněž stanovuje "subjekty veřejného zájmu", které dosud stanovoval zákon o auditorech. Jsou to například banky, pojišťovny nebo zdravotní pojišťovny a také všechny firmy s veřejně obchodovanými cennými papíry.
Ing. Radomír Stružinský