Změny u dohod o provedení práce od ledna 2025

6. 11. 2024

Během minulého týdne byl zveřejněn pozměňovací návrh, kterým se již potřetí mění od 1. ledna 2025 režim zdanění a odvodu pojistného u příjmů z dohod o provedení práce (dále jen DPP).

Navrhované změny odpovídají údajům získaným z povinné evidence DPP u České správy sociálního zabezpečení (dále jen ČSSZ) od července letošního roku. Z doposud získaných dat vyplynulo, že již schválené právní změny, zejména režim tzv. oznámené dohody, by objem mzdových plnění z DPP, která by nepodléhala pojistnému, oproti stávajícímu stavu příliš nezměnil. Rovněž by zavedení režimu oznámené dohody přineslo výraznou dodatečnou administrativu, a to jak pro zaměstnavatele, tak pro ČSSZ.

Pozměňovací návrh tzv. režim oznámené dohody plně ruší a vrací se částečně k obdobným principům, které platí v současnosti

Hlavní změny od 1. ledna 2025 shrnujeme níže:

  • Povinná evidence dohod u ČSSZ bude pro zaměstnavatele platit nadále.
  • Měsíční příjem zaměstnance z DPP by nově neměl podléhat odvodu pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění, pokud v úhrnu u jednoho zaměstnavatele nedosáhne rozhodné částky pro účast na nemocenském pojištění. Rozhodná částka bude stanovena ve výši 25 % průměrné mzdy (pro rok 2025 se jedná o částku 11 500 Kč).
  • Stejný limit (tj. příjem nedosahující 25 % průměrné mzdy) by měl platit pro zdanění příjmu z DPP srážkovou daní (za dalších podmínek stanovených zákonem o daních z příjmů).
  • Dle pozměňovacího návrhu by zaměstnanec se zaměstnavatelem měli možnost mezi sebou uzavřít písemnou dohodu o tom, že si zaměstnanec bude rozvrhovat pracovní dobu do směn sám. Tuto možnost zákoník práce dosud výslovně připouští pouze v případě, že zaměstnanec vykonává práci na dálku, nyní bude možné, aby byla dohoda o tzv. „samo-rozvrhování“ i pro případy, kdy zaměstnanec vykonává práci na pracovišti zaměstnavatele.
  • Zrušení povinnosti zaměstnavatele vytvářet písemný rozvrh čerpání dovolené, tzv. plánů dovolených, čímž by mělo dojít ke snížení administrativní zátěž zaměstnavatele.

Potřebujete poradit?

Jsme tu pro Vás a rádi Vám na základě bližších informací a podkladů poradíme. Pro domluvení nezávazné konzultační schůzky nás neváhejte kontaktovat.


Dáváme srozumitelné odpovědi

V naší komunikaci s klienty se neschováváme za dlouhé citace zákonů, ale dáme jasnou a srozumitelnou odpověď.

Přemýšlíme s Vámi

Konkrétní problém vždy řešíme s ohledem na celkovou potřebu klienta, nevytrháváme naše doporučení z kontextu.

Newsletter - Buďte v obraze

Doručíme přímo na Váš e-mail

CAPTCHA
Opište obrázek pro kontrolu proti spamu.
Kontrola proti spamu a robotům.
© Schaffer & Partner 2024 | Created by: drualas.cz
Move up